Jag är en dålig bloggare

Igår hade jag och min man en påskmiddag för ett par vänner.
Jag hade lagat potatisgratäng och kyckling samt en mintchokladtårta.
Dock tänkte jag fel när jag inhandlade potatis och valde fast istället
för mjölig, men smakmässigt var den klart godkänd även om den var
lite hård. Kyckling vart väldigt god men chokladtårtan vart helt underbar.

Men jag glömde helt av att ta kort på maten. det jag kom ihåg att ta kort

kort på var tårtan. Men det var ju alltid nått.




Jag brynte kycklingen med vitlök och persilja sen lät jag den gå i 175C
i ca 15 minuter.

Mintchokladtåta

200g smör
100g mörk choklad 70%
100g after eight
4 ägg
2dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,25 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt

50 g smör
100g after eight
3-4 droppar pepparmintsolja
0,5 dl vispgrädde

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175C. Smält smör, choklad och after eight i en
kastrull. Låt svalna.

2. Vispa ägg, strösocker, vaniljsocker vitt och pösigt. Blanad ner chokladsmöret.
Sikta ner vetemjöl, kakao, bakpulver och salt.

3. Klä botten på en form emd löstagbar kant 24 cm i diameter, med
bakplåtspapper. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen
ca 20 minuter. Kakan är kar när den släpper kanterna och nästan har
stannat i mitten när man kakar på den. Låt den svalna och låt kakan stå
kvar i formen. 

4. Smält smör, grädde och after eight till glasyren. Smaksätt med peppar-
mintsolja. Häll glasyren över kakan. Låt stelan i kylen 2-3 timmar. Lossa
kakan från formen med hjälp av en kniv och garnera med after eight
runt kanten. Servera med en klick grädde.




// Madeleine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0