Min trädgård i april

Månaderna bara flyger iväg, snart får vi njuta av sommaren.
 Det har börjat titta fram lite tidiga blommor i rabatten och till
helgen om vädret tillåter tänkte jag kratta bort gamla löv och snygga
till den inför våren.



Lite tips inför april:

Det är dags att så: krasse, frilandsodlad tomat och tagetes. I slutet av
april kan du planterat ut sådden av persilja och purjolök och sedan täcka
med fiberduk.

Kalka gräsmattan och det behövs och sprid gärna ut träaska under bärbuskar.

Sätt fart på änglatrumpeter och andra vinterförvarade växter genom att först vattna
med ljummet vatten en vecka innan du beskär och planterar om dem.

Dags att förgro potatisen. Använd gärna gamla äggkartonger att förgro i.


I vår skall jag prova nånting som jag inte provat förut. Jag tänkte jag skulle
plocka nässlor och göra nässelsoppa. Vi har mänder i anslutning till trädgården
så att få tag på några borde inte bli några problem.

Nässelsoppa

2 l späda nässlor
1 l buljong från tärning + ½dl nässelspad
2 msk smör + 3 msk mjöl
2 msk hackad gräslök
timjan, peppar och salt samt 2 hårdkokta ägg

Gör så här:

1. Skölj och förväll nässlorna i saltat vatten i 10 minuter och häll bort
vattnet men spara ca ½ dl.
 
2. Hacka sönder nässlorna. Fräs smöret i en kastrull, vispa ner mjöl
och späd med buljong och nässelspad.

3. Lägg i nässlor, gräslök och kryddor. Låt koka 5 min.

4. Servera med kokta ägghalvor.

Nässelsoppa

// Madeleine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0