Min trädgård maj


Daggkåpa, dillpion, smultron


Äntligen har det börjat ploppa upp små gröna blad i
mina rabatter. Ihelgen planerar jag att skruva ihop
mina odlarlådor om vädret tillåter.

I maj är det dags att så: gurka, melon, squash, solros
och luktärt. Det är oxå dags att plantera om de fröplantor
som växt till sig.

Besäk rosor, timjan, isop och lanvendel när björkarna har "musöron".

Gödsla rosor, frukträd, buskar och preenner.

Plantera vintergrön växter och sommarblommande lökar
 och knölar som doftliljor, gladiolus, dahlior, anemoner och
ranunkler. Även höstblommande lökar ska planteras nu.

Sätt ut de förgrodda potatisarna när jorden håller ca +8 och
inte är för blöt. Om du vill ha färskpotatis till midsommar,
kan du även sätta dem i en hink som du flyttar in kalla nätter.

// Madeleine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0