Flädersaft

I tisdags var och make ute hos ett par bekanta som har fläder. Jag hade
bett dem hojta till när det var dags att komma och plocka och i tisdags var
det dags. Vi fyllde två stycken ica påsar. Igår gjorde jag saft på hälften av
blommorna och idag gjorde jag saft på dem sista. Jag har provat 2 recept
som i princip är lika men endå inte. Jag får återkomma om 4 dagar med en
rapport om vilket som va godast.
 
Det ena har jag hittat på www.tasteline.se  
 
55st fläderlomssklasar
2 kg socker
3,5 l vatten
4 st citroner
60gram citronsyra
 
1. klipp bort de gröna stjälkarna och tvätta citronerna och skiva dem tunt.
2. varav fläder, citron och socker i en stor hink.
3. Koka vatten och tillsätt citronsyra och rör om, häll sedan vattnet i hinken med flädern.
4. Låt stå kallt i ca 4-5 dagar. Rör om då och då.
5. Sila och häll upp på väl rengjorda flaskor.
 
 
det andra på www.alltommat.se
 
40 st fläderblomsklasar
4 st citroner
3l vatten
75g citronsyra
2 kg socker
 
1. Skölj blommorna väl i kallt vatten. Skölj citronerna i ljummet vatten och skär dem
skivor. Koka upp vatten, citronskivor, citronsyra och socker.
2. Häll den heta blandningen över fläderblommorna.
3. Täcl över med folie och låt svalt ca 4 dygn.
4. Sila saften och häll upp den i väl rengjorda flaskor. Förvara saften i kyl eller frys.
 
 
// Madeleine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0