Citrusmarmelad

Idag tänkte jag tipsa om en trevlig citrusmarmelad. Jag är lite
barnsligt förtjust i marmelad, speciellt tomatmarmelad. ( vilket
jag skall prova mig på till hösten och göra när mina egen odlade
tomater är klara). Men tills dess får vi hålla oss till godo med detta.

recept från ica.se

5 apelsiner
1 citron
½ grapefrukt
4 dl vatten
1 kg syltsocker

Gör så här:

1. Skölj frukten och skala av det yttersta skalet med en potatisskalare.
Skär frukten i halvor och pressa ur saften. Strimla skalet (ta bort kärnorna).

2.Blanda saft, skal och vatten i en kastrull och koka skalen mjuka.
Tillsätt syltsocker och koka ytterligare 5 minuter. Tag av från värmen och skumma noga.

3. Låt svalna i några minuter och häll upp på varma rengjorda burkar. Förvaras kallt.

// Madeleine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0