Budapestrulle

 Igår bakade jag en Budapestrulle. Vart riktigt mumsig.
Receptet har jag hittat på http://bakverkochfikastunder.blogspot.com/2012/01/budapestrulle.html
Min vart inte lika fin som deras men förhoppningsvis lika god. Till sommaren
när det blir dags för jordgubbar och vinbär tänker jag prova med det som
fyllning. Igår hade jag konserverad mandarinklyftor.

Budapestrulle



2 bottnar
6 äggvitor
3 dl socker
100g mixade/ fint hackade hasselnötter
2 msk kakao
1 msk mjöl
2 msk marsanpulver

Fyllning till 2 rulltårtor
4 dl vispgrädde
1-2 burkar konserverade mandariner

Vispa äggvitor hårt, fortsätt vispa medans sockret tillsätts lite i taget. Mixa hasselnötterna smått
och blanda dem med mjöl, marsanpulver och kakao. Vänd försiktigt ner nötblandningen i äggvispet.
Fyll en sprits med en tjock tyll (jag använde en på 14 mm). Spritsa ut smeten på ett bakplåtspapper
ifrån ena långsidan till den andra. På detta sätt spricker inte marängen när den sedan skall rullas. Denna
smeten skall räcka till 2 rulltårtor men jag valde att gör en större och fick även lite smet över. Grädda i
175 gr i nedre delen av ugnen i ca 18 min. Vänd upp på ett nytt bakplåtspapper när kakan är klar och dra
loss bakplåtspappret som tårtan gräddats på. Låt svalna. Vispa grädden och bred den över bottnen och
placera ut de avrunna mandarinerna. Rulla tårtan från den ena kortsidan till den andra. Garnera tex med
smält mörk choklad och florsocker.

// Madeleine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0