Kroppkakor

Jag är barnsligt förtjust i kroppkakor. Jag gör kroppkakor ett par gånger
per säsong, oftast blir det öländska kroppkakor.  Dem riktiga tycker min
man. Det är lika nervöst varje gång i fall jag skall lyckas eller inte.
Igår var första gången den här hösten och dem vart jätte fina och goda.
Får se om jag hinner att göra en omgång till innan jul.

Kroppkakor
4pers

1 kg rå potatis
1 liten gul lök
150g rimmat sidfläsk
½ msk stött kryddpeppar
300g kokt potatis
1,5 dl vetemjöl
salt

Skala och finhacka löken. Skär fläsket i små tärningar. Blanda lök och
fläsk med kryddpeppar.
Skala och riv den råapotatisen fint. Vrid ut potatisen med hjälp av en
handduk. Skala och pressa i den kokta potatisen.
Blanda i mjölet och 1 tsk salt. Arbeta snabbt ihop till en deg. Koka upp
lättsaltat vatten i en stor kastrull. Forma degen till en tjock rulle.
Dela rullen i 12 delar. Gör en lite urgröpning i mitten och fyll med
ca 1 msk fläsk och lökblandning. Nyp ihop och forma till en
kroppkaka.
Lägg hälften av kroppkakorna i det kokande vattnet. Låt dem
små koka utan lock 45-60 minuter. Ta upp med hålslev och tillaga
resten.
Servera med skirat smör, rårörda lingon och gräddmjölk.

Tips: Blöt händerna när du fyller och formar kroppkakorna så
kladdar de mindre.





// Fru Branting Spetz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0